Del Misal Romano de San Pío V
SABBATO
SANCTO
Statio Joannem in Laterano — I classis, semiduplex
¶ Hora competenti
tobaleis cooperiuntur Altare, sed candelæ exstinctæ manent usque ad principium
Missæ. Interim excutitur ignis de lapide foris ecclesiam, et ex eo accenduntur
carbones. Dicta Nona in Choro, Sacerdos indutus Amictu, Alba, Cingulo, Stola,
ei Pluviali violaceo, vel sine Casula, abtantibus sibi Ministris cum Cruce,
aqua benedicta, et incenso, ante portam ecclesiæ, si commode potest, vel in
ipso aditu ecclesiæ benedicit novum ignem, dicens:
℣. Dóminus vobíscum.
℞. Et cum spíritu tuo.
Orémus.
ORATIO
Deus, qui per
Fílium tuum, angulárem scílicet lápidem, claritátis tuæ ignem fidélibus
contulísti: prodúctum e sílice, nostris profutúrum úsibus, novum hunc ignem
sanctí ✠ fica: et concéde nobis, ita per hæc festa
paschália cœléstibus desidériis inflammári; ut ad perpétuæ claritátis, puris
méntibus, valeámus festa pertíngere. Per eúndem Christum, Dóminum nostrum.
℞. Amen.
Orémus.
ORATIO
Dómine
Deus,
Pater omnípotens, lumen indefíciens, qui es cónditor ómnium lúminum:
béne ✠ dic hoc lumen, quod a te sanctificátum atque benedíctum
est, qui illuminásti omnem mundum: ut ab eo lúmine accendámur, atque
illuminémur igne claritátis tuæ: et sicut illuminásti Móysen exeúntem de
Ægýpto,
ita illumines corda, et sensus nostros; ut ad vitam et lucem ætérnam
perveníre
mereámur. Per Christum, Dóminum nostrum.
℞. Amen.
Orémus.
ORATIO
Dómine sancte,
Pater omnípotens, ætérne Deus: benedicéntibus nobis hunc ignem in nómine tuo,
et unigéniti Fílii tui, Dei ac Dómini nostri Jesu Christi, et Spíritus Sancti,
cooperári dignéris; et ádjuva nos contra igníta tela inimíci, et illústra
grátia cœlésti: Qui vivis et regnas cum eódem Unigénito tuo, et Spíritu
Sancto, Deus: per ómnia sǽcula sæculórum.
℞. Amen.
Deinde
benedicit quinque grana incensi ponenda in Cereo, dicens absolute hanc
Orationem:
Véniat, quǽsumus,
omnípotens Deus, super hoc incénsum larga tuæ bene ✠ dictiónis
infúsio: et hunc noctúrnum splendórem invisíbilis regenerátor accénde; ut non solum
sacrifícium, quod hac nocte litátum est, arcána lúminis tui admixtióne
refúlgeat; sed in quocúmque loco ex hujus sanctificatiónis mystério aliquid
fúerit deportátum, expúlsa diabólicæ fraudis nequítia, virtus tuæ majestátis
assístat. Per Christum, Dóminum nostrum.
℞. Amen.
¶ Dum benedicit grana incensi, Acolythus assumens de carbonibus benedictis
ponit in thuribulo: et finita Oratione supradicta, Sacerdos de navicula ponit
incensum in thuribulo, benedícens illud more solito: deinde prædicta grana
incensi et ignem ter aspergit aqua benedícta, dicens: Aspérges me Dómine, hyssópo, et mundábor: lavábis me, et super nivem dealbábor, sine cantu et
sine Psalmo, et ter adolet incenso. Interim omnia luminaria ecclesiæ
exstinguuntur, ut de igne Benedicto postmodum accendantur. Tum Diaconus indutus
Dalmatica albi coloris, accipit arundinem cum tribus candelis in summitate
illius, triangulo distinctis. Præcedit Thuriferarius cum Acolytho deferenti in
vase quinque grana incensi: sequitur Subdiaconus cum Cruce, et Clerus per
ordinem: deinde Diaconus cum arundine, post eum Celebrans. Cum Diaconus
ingressus est ecclesiam, inclinat arúndinem, et Acolythus deferens candelam
accensam de novo igne, accendit unam ex illis tribus candelis désuper positis:
et Diaconus elevans arundinem, genuflectit, similiter et omnes alii cum eo,
præter Subdiaconus et thuriferarium, genuflectentes versus cereum benedictum, respondent:
℣. Lumen Christi.
℞. Deo grátias.
Et procédens
ad medium ecclesiæ, ibi accenditur alia candela: et iterum genuflexus, ut
supra, altius cantat:
℣. Lumen Christi.
℞. Deo grátias.
Tertio
procedit ante Altare, ubi accenditur tertia candela: etrursum genuflexus, ut
prius, adhuc altius cantat:
℣. Lumen Christi.
℞. Deo grátias.
Deinde
Celebrans ascendit ad Altare in cornu Epistolæ, et Diaconus dat arúndinem uni
Acolytho: et accipiens librum, petit a Celebrante benedictionem, ut fit ad
Evangelium, Sacerdote dicente:
Dóminus sit in corde
tuo et in labiis tuis: ut digne et competénter annúnties suum paschále præcóniurn:
In nómine Patris, et Fílii, ✠ et Spíritus Sancti.
Amen.
Postea vadit
ad pulpitum, et ponit super eo librum, et incensat. A dextris Diaconi stent
Subdiaconus cum Cruce, et Thuriferarius: a sinistris duo Acolythi, ille qui
tenet arúndinem, et alius tenens in vase quinque grana incensi benedicti
figenda in Cereo. Tunc, surgentibus omnibus, et stantibus, ut fit ad
Evangelium, Diaconus cantat:
Exsúltet jam Angélica
turba cœlórum: exsúltent divina mystéria: et pro tanti Regis victória tuba ínsonet
salutáris. Gáudeat et tellus tantis irradiáta fulgóribus: et ætérni Regis
splendóre illustráta, totíus orbis se séntiat amisísse calíginem. Lætétur et mater
Ecclésia, tanti lúminis adornáta fulgóribus: et magnis populórum vócibus hæc
aula resúltet. Quaprópter astántes vos, fratres caríssimi, ad tam miram hujus
sancti lúminis claritátem, una mecum, quæso, Dei omnipoténtis misericórdiam
invocáte. Ut, qui me non meis méritis intra Levitárum númerum dignatus est
aggregáre: lúminis sui claritátem infúndens, Cérei hujus laudem implére
perfíciat. Per Dóminum nostrum Jesum Christum, Fílium suum: qui cum eo vivit et
regnat in unitáte Spíritus Sancti Deus: Per ómnia sǽcula sæculórum.
℞. Amen.
℣. Dóminus vobíscum.
℞. Et cum Spíritu tuo.
℣. Sursum corda.
℞. Habémus ad Dóminum.
℣. Grátias agámus Dómino Deo nostro.
℞. Dignum et justum est.
Vere dignum et justum
est invisibilem Deum Patrem omnipoténtem Filiúmque ejus unigénitum, Dóminum
nostrum Jesum Christum, toto cordis ac mentis afféctu et vocis ministério personáre. Qui pro nobis ætérno Patri Adæ débitum solvit: et véteris piáculi cautiónem pio cruóre detérsit. Hæc
sunt enim festa paschália, in quibus verus ille Agnus occíditur, cujus sánguine
postes fidélium
consecrántur. Hæc nox est, in qua primum patres nostros, fílios Israël edúctos
de Ægýpto, Mare Rubrum sicco
vestígio transíre fecísti. Hæc ígitur nox est, quæ peccatórum ténebras colúmnæ illuminatióne
purgávit. Hæc nox est, quæ hódie per univérsum mundum in Christo credéntes, a
vítiis sǽculi et calígine peccatórum segregátos, reddit grátiæ, sóciat sanctitáti. Hæc nox est, in qua, destrúctis vínculis mortis, Christus ab ínferis victor
ascéndit. Nihil enim nobis nasci prófuit, nisi rédimi profuísset. O mira circa
nos tuæ pietátis dignátio! O inæstimábilis diléctio caritátis: ut servum redímeres, Fílium tradidísti! O
certe necessárium Adæ peccátum, quod Christi morte delétum est! O felix culpa,
quæ talem ac tantum méruit habére Redemptórem! O vere beáta nox, quæ
sola méruit scire tempus et horam, in qua Christus ab ínferis resurréxit! Hæc
nox est, de qua scriptum est: Et nox sicut dies illuminábitur: Et nox illuminátio
mea in deliciis meis. Hujus ígitur sanctificátio noctis fugat scélera, culpas lavat:
et reddit innocéntiam lapsis et mæstis lætítiam. Fugat ódia, concórdiam parat
et curvat impéria.
Hic Diaconus
infigit quinque grana incensi benedicti in Cereo m modum crucis, hoc ordine:
l
4 2 5
3
In hujus ígitur
noctis grátia, súscipe, sancte Pater, incénsi hujus sacrifícium vespertínum:
quod tibi in hac Cérei oblatióne sollémni, per ministrórum manus de opéribus
apum, sacro sancta reddit Ecclésia. Sed jam colúmnæ hujus præconia nóvimus, quam in honórem
Dei rútilans ignis accéndit.
Hic Diaconus
accendit Cereum cum una ex tribus candelis in arundine positis.
Qui licet sit divísus
in partes, mutuáti tamen lúminis detriménta non novit. Alitur enim liquántibus
ceris, quas in substántiam pretiósæ hujus lámpadis apis mater edúxit.
Hic
accenduntur lámpades.
O vere beáta nox, quæ
exspoliávit Ægýptios, ditávit Hebrǽos! Nox, in qua terrenis cœléstia, humánis
divína jungúntur. Orámus ergo te, Dómine: ut Céreus iste in honórem tui nóminis
consecrátus, ad noctis hujus calíginem destruéndam, indefíciens persevéret. Et in
odórem suavitátis accéptus, supérnis lumináribus misceátur. Flammas ejus lúcifer
matutínus invéniat. Ille, inquam, lúcifer, qui nescit occásum. Ille, qui
regréssus ab ínferis, humáno géneri serénus illúxit.
Precámur ergo te, Dómine:
ut nos fámulos tuos, omnémque
clerum, et devotíssimum pópulum: una cum beatíssimo Papa nostro N., et Antístite nostro N. (In Sede vacante ommititur hanc verba, et sequitur), quiéte témporum concéssa, in
his paschalibus gáudiis, assídua protectióne régere, gubernáre et conserváre
digneris.
Réspice étiam ad Cathólicum (Si non est
coronatus, dicatur: eléctum) Régem nostrum N., cujus tu, Deus, desidérii
vota prænóscens, ineffábili pietátis et misericórdiæ tuæ múnere, tranquíllum
perpétuæ pacis accómmoda: et cœléstem victóriam cum omni pópulo suo. Per
eúndem Dóminum nostrum Jesum Christum, Fílium tuum: Qui tecum vivit et regnat in unitáte Spíritus
Sancti Deus: per ómnia sǽcula sæculórum.
℞. Amen.
¶ Completa benedictione Cerei, Diaconus, depositis albis, sumit violacea
paramenta, et vadit ad Celebrantem: qui exuitur Pluviali, et sumit Manipulum et
Casulam violacei coloris. Postea leguntur Prophetiæ sine titulo, nec in earum
fine respondetur Deo grátias, et Celebrans legit eas submissa voce
ad Altare in cornu Epistolæ. In fine Prophetiarum dicuntur Orationes modo subscripto.
Ante, vel interim dum Prophetiæ leguntur, Presbyteri catechizent catechumenos
baptizandos, et præparent ad baptismum.
Prophétia
Prima
Gen. 1, 1-31; 2, 1-2.
In princípio creavit
Deus cœlum et terram. Terra autem erat inánis et vácua, et ténebræ erant super
fáciem abýssi: et Spíritus Dei ferebátur super aquas. Dixítque Deus: Fiat lux.
Et facta est lux. Et vidit Deus lucem, quod esset bona: et divísit lucem a
ténebris. Appellavítque lucem Diem, et ténebras Noctem: factúmque est véspere
et mane, dies unus. Dixit quoque Deus: Fiat firmaméntum in médio aquárum: et
dívidat aquas ab quis. Et fecit Deus firmaméntum, divisítque aquas, quæ erant
sub firmaménto, ab his, quæ erant super firmaméntum. Et factum est ita.
Vocavítque Deus firmaméntum, Cœlum: et factum est véspere et mane, dies
secúndus. Dixit vero Deus: Congregéntur aquæ, quæ sub cœlo sunt, in locum unum:
et appáreat árida. Et factum est ita. Et vocávit Deus áridam, Terram:
congregationésque aquárum appellávit Mária. Et vidit Deus, quod esset bonum. Et
ait: Gérminet terra herbam viréntem et faciéntem semen, et lignum pomíferum
fáciens fructum juxta genus suum, cujus semen in semetípso sit super terram. Et
factum est ita. Et prótulit terra herbam viréntem et faciéntem semen juxta
genus suum, lignúmque fáciens fructum, et habens unumquódque seméntem secúndum
spéciem suam. Et vidit Deus, quod esset bonum. Et factum est véspere et mane,
dies tértius. Dixit autem Deus: Fiant luminária in firmament cœli, et dívidant
diem ac noctem, et sint in signa et témpora et dies et annos: ut lúceant in
firmaménto cœli, et illuminant terram. Et factum est ita. Fecítque Deus duo
luminária magna: lumináre majus, ut præésset diéi: et lumináre minus, ut
præésset nocti: et stellas. Et pósuit eas in firmaménto cœli, ut lucérent super
terram, et præéssent diéi ac nocti, et divíderent lucem ac ténebras. Et vidit
Deus, quod esset bonum. Et factum est véspere et mane, dies quártus. Dixit étiam Deus: Prodúcant aquæ réptile animæ vivéntis, et volátile super terram sub
firmaménto cœli. Creavítque Deus cete grándia, et omnem ánimam vivéntem atque
motábilem, quam prodúxerant aquæ in spécies suas, et omne volátile secúndum
genus suum. Et vidit Deus, quod esset bonum. Benedixítque eis, dicens: Créscite
et multiplicámini, et repléte aquas maris: avésque multiplicéntur super terram.
Et factum est véspere et mane, dies quintus. Dixit quoque Deus: Prodúcat terra
ánimam vivéntem in génere suo: juménta et reptília, et béstias terræ secúndum
spécies suas. Factúmque est ita. Et fecit Deus béstias terræ juxta spécies
suas, et juménta, et omne réptile terræ in génere suo. Et vidit Deus, quod
esset bonum, et ait: Faciámus hóminem ad imáginem et similitúdinem nostram: et præsit
píscibus maris et volatílibus cœli, et béstiis universǽque terræ, omníque
réptíli, quod movétur in terra. Et creávit Deus hóminem ad imáginem suam: ad
imáginem Dei creávit illum, másculum et féminam creávit eos. Benedixítque illis
Deus, et ait: Créscite et multiplicámini, et repléte terram, et subjícite eam,
et dominámini píscibus maris et volatílibus cœli, et univérsis animántibus, quæ
movéntur super terram. Dixítque Deus: Ecce, dedi vobis omnem herbam afferéntem
semen super terram, et univérsa ligna, quæ habent in semetípsis seméntem
géneris sui, ut sint vobis in escam: et cunctis animántibus terræ, omníque vólucri
cœli, et univérsis, quæ movéntur in terra, et in quibus est ánima vivens, ut
hábeant ad vescéndum. Et factum est ita. Vidítque Deus cuncta, quæ fécerat: et
erant valde bona. Et factum est véspere et mane, dies sextus. Ígitur perfécti
sunt cœli et terra, et omnis ornátus eórum. Complevítque Deus die séptimo opus
suum, quod fécerat: et requiévit die séptimo ab univérso ópere, quod patrárat.
Et non
respondetur Deo grátias, ne ad ceteras quidem Prophetias. Qua completa, Sacerdos dicit: Orémus, Diaconus: Flectámus génua, et subdiaconus: Leváte.
ORATIO
Deus, qui mirabíliter creásti
hóminem et mirabílius redemísti: da nobis, quǽsumus, contra oblectaménta
peccáti, mentis ratióne persístere; ut mereámur ad ætérna gáudia perveníre. Per
Dóminum nostrum Jesum Christum, Fílium tuum: qui tecum vivit et regnat in unitáte Spíritus Sancti Deus: Per ómnia sǽcula sæculórum. Amen.
Prophétia Secúnda
Gen. 5; 6; 7
et 8.
Noë vero cum quingentórum esset annórum, génuit Sem, Cham
et Japheth. Cumque cœpíssent hómines multiplicári super terram et fílias
procreássent, vidéntes fílii Dei fílias hóminum, quod essent pulchræ,
accepérunt sibi uxóres ex ómnibus, quas elégerant. Dixítque Deus: Non
permanébit spíritus meus in hómine in ætérnum, quia caro est: erúntque dies
illíus centum vigínti annórum. Gigántes autem erant super terram in diébus
illis. Postquam enim ingréssi sunt fílii Dei ad fílias hóminum illǽque
genuérunt, isti sunt poténtes a sǽculo viri famósi. Videns autem Deus, quod
multa malítia hóminum esset in terra, et cuncta cogitátio cordis inténta esset
ad malum omni témpore, pænítuit eum, quod hóminem fecísset in terra. Et tactus
dolóre cordis intrínsecus: Delébo, ínquit, hóminem, quem creávi, a fácie terræ,
ab hómine usque ad animántia, a réptili usque ad vólucres cœli; pǽnitet enim
me fecísse eos. Noë vero invénit grátiam coram Dómino. Hæ sunt generatiónes
Noë: Noë vir justus atque perféctus fuit in generatiónibus suis, cum Deo
ambulávit. Et génuit tres fílios, Sem, Cham et Japheth. Corrúpta est autem terra
coram Deo et repléta est iniquitáte. Cumque vidísset Deus terram esse corrúptam
(omnis quippe caro corrúperat viam suam super terram), dixit ad Noë: Finis
univérsæ carnis venit coram me: repléta est terra iniquitáte a fácie eórum, et
ego dispérdam eos cum terra. Fac tibi arcam de lignis lævigátis: mansiúnculas
in arca fácies, et bitúmine línies intrínsecus et extrínsecus. Et sic fácies
eam: Trecentórum cubitórum erit longitúdo arcæ, quinquagínta cubitórum latitúdo, et trigínta cubilórum altitúdo
illíus. Fenéstram in arca fácies, et in cúbito consummábis summitátem ejus:
óstium autem arcæ pones ex látere: deórsum cenácula et trístega fácies in ea.
Ecce, ego addúcam aquas dilúvii super terram, ut interfíciam omnem carnem, in
qua spíritus vitæ est subter cœlum. Univérsa, quæ in terra sunt, consuméntur.
Ponámque fœdus meum tecum: et ingrédiens arcam tu et fílii tui, uxor tua et
uxóres filiórum tuórum tecum. Et ex cunctis animántibus univérsæ carnis bina
indúces in arcam, ut vivant tecum: masculíni sexus et feminíni. De volúcribus
juxta genus suum, et de juméntis in génere suo, et ex omni réptili terræ
secúndum genus suum: bina de ómnibus ingrediántur tecum, ut possint vívere.
Tolles ígitur tecum ex ómnibus escis, quæ mandi possunt, et comportábis apud
te: et erunt tam tibi quam illis in cibum. Fecit ígitur Noë ómnia, quæ
præcéperat illi Deus. Erátque sexcentórum annórum, quando dilúvii aquæ inundavérunt
super terram. Rupti sunt omnes fontes abýssi magnæ, et cataráctæ cœli apértæ sunt:
et facta est plúvia super terram quadragínta diébus et quadragínta nóctibus. In
artículo diéi illíus ingréssus est Noë, et Sem et Cham et Japheth, fílii ejus,
uxor illíus et tres uxóres filiórum ejus cum eis in arcam: ipsi, et omne ánimal
secúndum genus suum, univérsaque juménta in génere suo, et omne, quod movétur
super terram in génere suo, cunctúmque volátile secúndum genus suum. Porro arca
ferebátur super aquas. Et aquæ prævaluérunt nimis super terram: opertíque sunt
omnes montes excélsi sub univérso cœlo. Quíndecim cúbitis áltior fuit aqua
super montes, quos operúerat. Consúmptaque est omnis caro, quæ movebátur super terram, vólucrum,
animántium, bestiárum, omniúmque reptílium, quæ reptant super terram. Remánsit
autem solus Noë, et qui cum eo erant in arca. Obtinuerúntque aquæ terram centum
quinquagínta diébus. Recordátus autem Deus Noë, cunctorúmque animántium et ómnium jumentórum, quæ
erant cum eo in arca, addúxit spíritum super terram, et imminútæ sunt aquæ. Et clause
sunt fontes abýssi et cataráctæ cœli: et prohíbitæ sunt plúviæ de cœlo.
Reversǽque sunt aquæ de terra eúntes et redeúntes: et cœpérunt mínui post
centum quinquagínta dies. Cumque transíssent quadragínta dies, apériens Noë
fenéstram arcæ, quam fécerat, dimísit corvum, qui egrediebátur, et non
revertebátur, donec siccaréntur aquæ super terram. Emísit quoque colúmbam post
eum, ut vidéret, si jam cessássent aquæ super fáciem terræ. Quæ cum non invenísset,
ubi requiésceret pes ejus, revérsa est ad eum in arcam: aquæ enim erant super univérsam
terram: extendítque manum et apprehénsam íntulit in arcam. Exspectátis autem
ultra septem diébus áliis, rursum dimisit colúmbam ex arca. At illa venit ad
eum ad vésperam, portans ramum olívæ viréntibus fóliis in ore suo. Intelléxit ergo
Noë, quod cessássent aquæ super terram. Exspectavítque nihílminus septem álios
dies: et emísit colúmbam, quæ non est revérsa ultra ad eum. Locútus est autem
Deus ad Noë, dicens: Egrédere de arca, tu et uxor tua, fílii tui et uxóres
filiórum tuórum tecum. Cuncta animántia, quæ sunt apud te, ex omni carne, tam
in volatílibus quam in béstiis et univérsis reptílibus, quæ reptant super
terram, educ tecum, et ingredímini super terram: créscite et multiplicámini super
eam. Egréssus est ergo Noë et fílii ejus, uxor illíus et uxóres filiórum ejus
cum eo. Sed et ómnia animántia, juménta et reptília, quæ reptant super terram,
secúndum genus suum, egréssa sunt de arca. Ædificávit autem Noë altáre Dómino:
et tollens de cunctis pecóribus et volúcribus mundis, óbtulit holocáusta super
altáre. Odoratúsque est Dóminus odórem suavitátis.
Orémus. Flectámus génua.
℞. Leváte.
ORATIO
Deus, incommutábilis virtus et lumen ætérnum: réspice
propítius ad totíus Ecclésiæ tuæ mirábile sacraméntum, et opus salútis humánæ,
perpétuæ dispositiónis efféctu, tranquíllius operáre; totúsque mundus
experiátur et vídeat, dejécta érigi, inveteráta renovári, et per ipsum redíre
ómnia in intégrum, a quo sumpsére princípium: Dóminum nostrum Jesum Christum,
Fílium tuum: Qui tecum vivit et regnat
in unitáte Spíritus Sancti Deus: Per ómnia sǽcula sæculórum. Amen.
Prophétia Tértia
Gen. 22, 1-19.
In diébus illis: Tentávit Deus Ábraham, et dixit ad eum: Ábraham, Ábraham. At ille respóndit: Adsum. Ait illi: Tolle fílium tuum
unigénitum, quem díligis, Ísaac, et vade in terram visiónis: atque ibi ófferes
eum in holocáustum super unum móntium, quem monstrávero tibi. Ígitur Ábraham de
nocte consúrgens, stravit ásinum suum: ducens secum duos júvenes et Ísaac,
fílium suum. Cumque concidísset ligna in holocáustum, ábiit ad locum, quem
præcéperat ei Deus. Die autem tértio, elevátis óculis, vidit locum procul:
dixítque ad púeros suos: Exspectáte hic cum ásino: ego et puer illuc usque properántes,
postquam adoravérimus, evertémur ad vos. Tulit quoque ligna holocáusti, et
impósuit super Ísaac, fílium suum: ipse vero portábat in mánibus ignem et
gládium. Cumque duo pérgerent simul, dixit Ísaac patri suo: Pater mi. At ille
respóndit: Quid vis, fili? Ecce, ínquit, ignis et ligna: ubi est víctima
holocáusti? Dixit autem Ábraham: Deus providébit sibi víctimam holocáusti, fili
mi. Pergébant ergo páriter: et venérunt ad locum, quem osténderat ei Deus, in
quo ficávit altáre et désuper ligna compósuit: cumque alligásset Ísaac, fílium
suum, pósuit eum in altáre super struem lignórum. Extendítque manum et arrípuit
gládium, ut immoláret fílium suum. Et ecce, Ángelus Dómini de cœlo clamávit,
dicens: Ábraham, Ábraham. Qui respóndit: Adsum. Dixítque ei: Non exténdas manum
tuam super púerum neque fácias illi quidquam: nunc cognóvi, quod times Deum, et
non pepercísti unigénito fílio tuo propter me. Levávit Ábraham óculos suos, vidítque
post tergum aríetem inter vepres hæréntem córnibus, quem assúmens óbtulit holocáustum
pro fílio. Appellavítque nomen loci illíus, Dóminus videt. Unde usque hódie dícitur:
In monte Dóminus vidébit. Vocávit autem Ángelus Dómini Ábraham secúndo de cœlo,
dicens: Per memetípsum jurávi, dicit Dóminus: quia fecísti hanc rem, et non pepercísti
fílio tuo unigénito propter me: benedícam tibi, et multiplicábo semen tuum
sicut stellas cœli et velut arénam, quæ est in lítore maris: possidébit semen tuum
portas inimicórum suórum, et benedicéntur in sémine tuo omnes gentes terræ, quia obœdísti
voci meæ. Revérsus est Ábraham ad púeros suos, abierúntque Bersabée simul, et habitávit
ibi.
Orémus. Flectámus génua.
℞. Leváte.
ORATIO
Deus, fidélium Pater summe, qui in toto orbe terrárum,
promissiónis tuæ fílios diffúsa adoptiónis grátia multíplicas: et per paschále
sacraméntum, Ábraham púerum tuum universárum, sicut jurásti, géntium éfficis
patrem; da pópulis tuis digne ad grátiam tuæ vocatiónis introíre. Per Dóminum nostrum Jesum Christum, Fílium tuum: qui tecum vivit et regnat
in unitáte Spíritus Sancti Deus: Per ómnia sǽcula sæculórum. Amen.
Prophétia Quárta
Exodi 14, 24-31; 15, 1.
In diébus illis: Factum est in vigília matutina, et ecce,
respíciens Dóminus super castra Ægyptiórum per colúmnam ignis et nubis,
interfécit exércitum eórum: et subvértit rotas cúrruum, ferebantúrque in
profúndum. Dixérunt ergo Ægýptii: Fugiámus Israélem: Dóminus enim pugnat pro
eis contra nos. Et ait Dóminus ad Móysen: Exténde manum tuam super mare, ut
revertántur aquæ ad Ægýptios super currus et équites eórum. Cumque extendísset
Móyses manum contra mare, revérsum est primo dilúculo ad priórem locum:
fugientibúsque Ægýptiis occurrérunt aquæ, et invólvit eos Dóminus in médiis
flúctibus. Reversǽque sunt aquæ, et operuérunt currus, et équites cuncti
exércitus Pharaónis, qui sequéntes ingréssi fúerant mare: nec unus quidem
supérfuit ex eis. Fílii autem Israël perrexérunt per médium sicci maris, et
aquæ eis erant quasi pro muro a dextris et a sinístris: liberavítque Dóminus in
die illa Israël de manu Ægyptiórum. Et vidérunt Ægýptios mórtuos super litus
maris, et manum magnam, quam exercúerat Dóminus contra eos: timuítque pópulus
Dóminum, et credidérunt Dómino et Móysi, servo ejus. Tunc cécinit Móyses et
fílii Israël carmen hoc Dómino, et dixérunt:
Tractus. Exodi 15, 1 et 2. Cantémus Dómino:
glorióse enim honorificátus est: équum et ascensórem projécit in mare: adjútor
et protéctor factus est mihi in salútem.
℣. Hic Deus meus, et
honorificábo eum: Deus patris mei, et exaltábo eum.
℣. Dóminus cónterens bella:
Dóminus nomen est illi.
Orémus. Flectámus génua.
℞. Leváte.
ORATIO
Deus, cujus antíqua mirácula étiam nostris sǽculis
coruscáre sentímus: dum, quod uni pópulo, a persecutióne Ægyptíaca liberándo,
déxteræ tuæ poténtia contulísti, id in salútem géntium per aquam regeneratiónis
operáris: præsta; ut in Ábrahæ fílios et in Israëlíticam dignitátem, totíus
mundi tránseat plenitúdo. Per
Dóminum nostrum Jesum Christum, Fílium tuum: qui tecum vivit et regnat
in unitáte Spíritus Sancti Deus: Per ómnia sǽcula sæculórum. Amen.
Prophetia Quinta
Isa. 54, 17; 55, 1-11.
Hæc est heréditas servórum Dómini: et justítia eórum apud
me, dicit Dóminus. Omnes sitiéntes, veníte ad aquas: et qui non habétis
argéntum, properáte, émite et comédite: veníte, émite absque argénto et absque
ulla commutatióne vinum et lac. Quáre appénditis argéntum non in pánibus, et labórem vestrum non in
saturitáte? Audíte audiéntes me, et comédite bonum, et delectábitur in
crassitúdine ánima vestra. Inclináte aurem vestram, et veníte ad me: audíte, et
vivet ánima vestra, et fériam vobíscum pactum sempitérnum, misericórdias David fidéles. Ecce, testem pópulis dedi
eum, ducem ac præceptórem géntibus. Ecce, gentem, quam nesciébas, vocábis: et
gentes, quæ te non cognovérunt, ad te current propter Dóminum, Deum tuum, et
sanctum Israël, quia glorificávit te. Quǽrite Dóminum, dum inveníri potest:
invocáte eum, dum prope est. Derelínquat ímpius viam suam et vir iníquus
cogitatiónes suas, et revertátur ad Dóminum, et miserébitur ejus, et ad Deum
nostrum: quóniam multus est ad ignoscéndum. Non enim cogitatiónes meæ cogitatiónes
vestræ: neque viæ vestræ viæ meæ, dicit Dóminus. Quia sicut exaltántur cœli a
terra, sic exaltátæ sunt viæ meæ a viis vestris, et cogitatiónes meæ a
cogitatiónibus vestris. Et quómodo descéndit imber et nix de cœlo, et illuc
ultra non revértitur, sed inébriat terram, et infúndit eam, et germináre eam
facit, et dat semen serénti et panem comedénti: sic erit verbum meum, quod
egrediátur de ore meo: non revertátur ad me vácuum, sed fáciet, quæcúmque
vólui, et prosperábitur in his, ad quæ misi illud: dicit Dóminus omnípotens.
Orémus. Flectámus génua.
℞. Leváte.
ORATIO
Omnípotens sempitérne Deus, multíplica in honórem nóminis
tui, quod patrum fídei spopondísti: et promissiónis fílios sacra adoptióne
diláta; ut, quod prióres Sancti non dubitavérunt futúrum, Ecclésia tua magna
jam ex parte cognóscat implétum. Per
Dóminum nostrum Jesum Christum, Fílium tuum: qui tecum vivit et regnat
in unitáte Spíritus Sancti Deus: Per ómnia sǽcula sæculórum. Amen.
Prophétia Sexta
Baruch 3, 9-38.
Audi, Israël, mandáta vitæ: áuribus pércipe, ut scias prudéntiam.
Quid est, Israël, quod in terra inimicórum es? Inveterásti in terra aliéna, coinquinátus
es cum mórtuis: deputátus es cum descendéntibus in inférnum. Dereliquísti fontem
sapiéntiæ. Nam si in via Dei ambulásses, habitásses útique in pace sempitérna. Disce, ubi sit prudéntia,
ubi sit virtus, ubi sit intelléctus: ut scias simul, ubi sit longitúrnitas vitæ
et victus, ubi sit lumen oculórum et pax. Quis invénit locum ejus? Et quis
intrávit in thesáuros ejus? Ubi sunt príncipes géntium, et qui dominántur super
béstias, quæ sunt super terram? qui in ávibus cœli ludunt, qui argéntum thesaurízant
et áurum, in quo confídunt hómines, et non est finis acquisitiónis eórum? qui
argéntum fábricant, et sollíciti sunt, nec est invéntio óperum illórum?
Extermináti sunt, et ad ínferos descendérunt, et álii loco eórum surrexérunt. Júvenes
vidérunt lumen, et habitavérunt super terram: viam autem disciplínæ
ignoravérunt, neque intellexérunt sémitas ejus, neque fílii eórum suscepérunt eam,
a fácie ipsórum longe facta est: non est audíta in terra Chánaan, neque visa
est in Theman. Fílii quoque Agar, qui exquírunt prudéntiam, quæ de terra est,
negotiatóres Merrhæ et Theman, et fabulatóres, et exquisitóres prudéntiæ et intellegéntias:
viam autem sapiéntiæ nesciérunt, neque commemoráti sunt sémitas ejus. O Israël,
quam magna est domus Dei et ingens locus possessiónis ejus! Magnus est et non
habet finem: excélsus et imménsus. Ibi fuérunt gigántes nomináti illi, qui ab
inítio fuérunt, statúra magna, sciéntes bellum. Non hos elegit Dóminus, neque
viam disciplínæ invenérunt: proptérea periérunt. Et quóniam non habuérunt
sapiéntiam, interiérunt propter suam insipiéntiam. Quis ascéndit in cœlum, et
accépit eam et edúxit eam de núbibus? Quis transfretávit mare, et invénit
illam? et áttulit illam super aurum eléctum? Non est, qui possit scire vias ejus
neque qui exquírat sémitas ejus: sed qui scit univérsa, novit eam et adinvénit
eam prudentia sua: qui præparávit terram in ætérno témpore, et replévit eam pecúdibus
et quadrupédibus: qui emíttit lumen, et vadit: et vocávit illud, et obœ́dit illi
in tremóre. Stellæ autem dedérunt lumen in custódiis suis, et lætátæ sunt:
vocátæ sunt, et dixérunt: Ádsumus: et luxérunt ei cum jucunditáte, qui fecit illas. Hic est Deus noster,
et non æstimábitur álius advérsus eum. Hic adinvénit omnem viam disciplínæ, et
trádidit illam Jacob púero suo et Israël dilécto suo. Post hæc in terris visus
est, et cum homínibus conversátus est.
Orémus. Flectámus génua.
℞. Leváte.
ORATIO
Deus, qui Ecclésiam tuam semper géntium vocatióne
multíplicas: concéde propítius; ui, quos aqua baptísmatis ábluis, contínua
protectióne tueáris. Per
Dóminum nostrum Jesum Christum, Fílium tuum: qui tecum vivit et regnat
in unitáte Spíritus Sancti Deus: Per ómnia sǽcula sæculórum. Amen.
Prophétia Séptima
Ezech. 37, 1-14.
In diébus illis: Facta est super me manus Dómini, et
edúxit me in spíritu Dómini: et dimísit me in médio campi, qui erat plenus
óssibus: et circumdúxit me per ea in gyro: erant autem multa valde super fáciem
campi síccaque veheménter. Et dixit ad me: Fili hóminis, putásne vivent ossa
ista? Et dixi: Dómine Deus, tu nosti. Et dixit ad me: Vaticináre de óssibus
istis: et dices eis: Ossa árida, audíte verbum Dómini. Hæc dicit Dóminus Deus
óssibus his: Ecce, ego intromíttam in vos spíritum, et vivétis. Et dabo super
vos nervos, et succréscere fáciam super vos carnes, et superexténdam in vobis
cutem: et dabo vobis spíritum, et vivétis, et sciétis, quia ego Dóminus. Et
prophetávi, sicut præcéperat mihi: factus est autem sónitus prophetánte me, et
ecce commótio: et accessérunt ossa ad ossa, unumquódque ad junctúram suam. Et
vidi, et ecce, super ea nervi et carnes ascendérunt: et exténta est in eis
cutis désuper, et spíritum non habébant. Et dixit ad me: Vaticináre ad
spíritum, vaticináre, fili hóminis, et dices ad spíritum: Hæc dicit Dóminus Deus:
A quátuor ventis veni, spíritus, et insúffla super interféctos istos, et
revivíscant. Et prophetávi, sicut præcéperat mihi: et ingréssus est in ea spíritus,
et vixérunt: steterúntque super pedes suos exércitus grandis nimis valde. Et
dixit ad me: Fili hóminis, ossa hæc univérsa, domus Israël est: ipsi dicunt:
Aruérunt ossa nostra, et périit spes nostra, et abscíssi sumus. Proptérea
vaticináre, et dices ad eos: Hæc dicit Dóminus Deus: Ecce, ego apériam túmulos vestros,
et edúcam vos de sepúlcris vestris, pópulus meus: et indúcam vos in terram
Israël. Et sciétis, quia ego Dóminus, cum aperúero sepúlcra vestra et edúxero
vos de túmulis vestris, pópule meus: et dédero spíritum meum in vobis, et
vixéritis, et requiéscere vos fáciam super humum vestram: dicit Dóminus omnípotens.
Orémus. Flectámus génua.
℞. Leváte.
ORATIO
Deus, qui nos ad celebrándum paschále sacraméntum utriúsque
Testaménti páginis ínstruis: da nobis intellégere misericórdiam tuam; ut ex
perceptióne præséntium múnerum firma sit exspectátio futurórum. Per
Dóminum nostrum Jesum Christum, Fílium tuum: qui tecum vivit et regnat
in unitáte Spíritus Sancti Deus: Per ómnia sǽcula sæculórum. Amen.
Prophétia Octáva
Isaiæ 4, 1-6.
Apprehéndent septem mulíeres virum unum in die illa,
dicéntes: Panem nostrum comedémus et vestiméntis nostris operiémur: tantúmmodo invocétur
nomen tuum super nos, aufer oppróbrium nostrum. In die illa erit germen Dómini
in magnificéntia et glória, et fructus terræ súblimis, et exsultátio his, qui
salváti fúerint de Israël. Et erit: Omnis, qui relíctus fúerit in Sion et
resíduus in Jerúsalem, sanctus vocábitur, omnis, qui scriptus est in vita in
Jerúsalem. Si ablúerit Dóminus sordes filiárum Sion, et sánguinem Jerúsalem láverit
de médio ejus, in spíritu judícii et spíritu ardóris. Et creábit Dóminus super omnem
locum montis Sion, et ubi invocátus est, nubem per diem, et fumum et splendórem
ignis flammántis in nocte: super omnem enim glóriam protéctio. Et tabernáculum
erit in umbráculum diéi ab æstu, et in securitátem et absconsiónem a túrbine et
a plúvia.
Tractus. Isa. 5, 1 et 2. Vínea facta est dilécto
in cornu, in loco úberi.
℣. Et macériam circúmdedit, et
circumfódit: et plantávit víneam Sorec, et ædificávit turrim in médio ejus.
℣. Et tórcular fodit in ea:
vínea enim Dómini Sábaoth domus Israël est.
Orémus. Flectámus génua.
℞. Leváte.
ORATIO
Deus, qui in ómnibus Ecclésiæ tuæ fíliis, sanctórum Prophetárum
voce manifestásti, in omni loco dominatiónis tuæ, satórem te bonórum séminum, et
electórum pálmitum esse cultórem: tríbue pópulis tuis, qui et vineárum apud te
nómine censéntur et ségetum; ut, spinárum et tribulórum squalóre resecáto, digna
efficiántur fruge fecúndi. Per
Dóminum nostrum Jesum Christum, Fílium tuum: qui tecum vivit et regnat
in unitáte Spíritus Sancti Deus: Per ómnia sǽcula sæculórum. Amen.
Prophétia Nona
Exodi 12, 1-11.
In diébus illis: Dixit Dóminus ad Móysen et Áaron in
terra Ægýpti: Mensis iste vobis princípium ménsium: primus erit in ménsibus
anni. Loquímini ad univérsum cœtum filiórum Israël, et dícite eis: Décima die
mensis hujus tollat unusquísque agnum per famílias et domos suas. Sin autem
minor est númerus, ut suffícere possit ad vescéndum agnum, assúmet vicínum
suum, qui junctus est dómui suæ, juxta númerum animárum, quæ suffícere possunt ad
esum agni. Erit autem agnus absque mácula, másculus, annículus: juxta quem
ritum tollétis et hædum. Et servábitis eum usque ad quartam décimam diem mensis
hujus: immolabítque eum univérsa multitúdo filiórum Israël ad vésperam. Et
sument de sánguine ejus, ac ponent super utrúmque postem et in superlimináribus
domórum, in quibus cómedent illum. Et edent carnes nocte illa assas igni, et
ázymos panes cum lactúcis agréstibus. Non comedétis ex eo crudum quid nec
coctum aqua, sed tantum assum igni: caput cum pédibus ejus et intestínis
vorábitis. Nec remanébit quidquam ex eo usque mane. Si quid resíduum fúerit, igne
comburétis. Sic autem comedétis illum: Renes vestros accingétis, et calceaménta
habébitis in pédibus, tenéntes báculos in mánibus, et comedétis festinánter:
est enim Phase (id est tránsitus) Dómini.
Orémus. Flectámus génua.
℞. Leváte.
ORATIO
Omnípotens sempitérne Deus, qui in ómnium óperum tuórum
dispensatióne mirábilis es: intéllegant redémpti tui, non fuísse excelléntius,
quod inítio factus est mundus, quam quod in fine sæculórum Pascha nostrum immolátus
est Christus: Qui tecum vivit et regnat
in unitáte Spíritus Sancti Deus: Per ómnia sǽcula sæculórum. Amen.
Prophétia Décima
Jonæ 3, 1-10.
In diébus illis: Factum est verbum Dómini ad Jonam Prophétam
secúndo, dicens: Surge, et vade in Níniven civitátem magnam: et prǽdica in ea
prædicatiónem, quam ego loquor ad te. Et surréxit Jonas, et ábiit in Níniven
juxta verbum Dómini. Et Nínive erat cívitas magna itínere trium diérum. Et cœpit
Jonas introíre in civitátem itínere diéi uníus: et clamávit et dixit: Adhuc
quadragínta dies, et Nínive subvertétur. Et credidérunt viri Ninivítæ in Deum: et
prædicavérunt jejúnium, et vestíti sunt saccis a majóre usque ad minórem. Et
pervénit verbum ad regem Nínive: et surréxit de sólio suo, et abjécit vestiméntum
suum a se, et indútus est sacco, et sedit in cínere. Et clamávit et dixit in
Nínive ex ore regis et príncipum ejus, dicens: Hómines et juménta et boves et
pécora non gustent quidquam: nec pascántur, et aquam non bibant. Et operiántur saccis
hómines et juménta, et clament ad Dóminum in fortitúdine, et convertátur vir a
via sua mala, et ab iniquitáte, quæ est in mánibus eórum. Quis scit, si
convertátur et ignóscat Deus: et revertátur a furóre iræ suæ, et non períbimus?
Et vidit Deus ópera eórum, quia convérsi sunt de via sua mala: et misértus est
pópulo suo Dóminus, Deus noster.
Orémus. Flectámus génua.
℞. Leváte.
ORATIO
Deus, qui diversitátem géntium in confessióne tui nóminis
adunásti: da nobis et velle et posse, quæ prǽcipis; ut, pópulo ad æternitátem
vocáto, una sit fides méntium et píetas actiónum. Per
Dóminum nostrum Jesum Christum, Fílium tuum: qui tecum vivit et regnat
in unitáte Spíritus Sancti Deus: Per ómnia sǽcula sæculórum. Amen.
Prophétia Undécima
Deut. 31, 22-30.
In diébus illis: Scripsit Móyses cánticum, et dócuit
fílios Israël. Præcepítque Dóminus Jósue, fílio Nun, et ait: Confortáre, et
esto robústus: tu enim introdúces fílios Israël in terram, quam pollícitus sum,
et ego ero tecum. Postquam ergo scripsit Móyses verba legis hujus in volúmine,
atque complévit: præcépit Levítis, qui portábant arcam fœ́deris Dómini, dicens: Tóllite
librum istum, et pónite eum in látere arcæ fœ́deris Dómini, Dei vestri: ut sit
ibi contra te in testimónium. Ego enim scio contentiónem tuam et cérvicem tuam
duríssimam. Adhuc vivénte me et ingrediénte vobíscum, semper contentióse egístis
contra Dóminum: quanto magis, cum mórtuus fúero? Congregáte ad me omnes majóres
natu per tribus vestras, atque doctóres, et loquar audiéntibus eis sermónes
istos, et invocábo contra eos cœlum et terram. Novi enim, quod post mortem
meam iníque agétis et declinábitis cito de via, quam præcépi vobis: et
occúrrent vobis mala in extrémo témpore, quando fecéritis malum in conspéctu Dómini,
ut irritétis eum per ópera mánuum vestrárum. Locútus est ergo Móyses, audiénte univérso
cœtu Israël, verba cárminis hujus, et ad finem usque complévit.
Tractus. Deut. 32, 1-4. Atténde, cœlum, et
lóquar: et áudiat terra verba ex ore meo.
℣. Exspectétur sicut plúvia
elóquium meum: et descéndant sicut ros verba mea.
℣. Sicut imber super gramen et sicut
nix super fœnum: quia nomen Dómini invocábo.
℣. Date magnitúdinem Deo
nostro: Deus, vera ópera ejus, et omnes viæ ejus judícia.
℣. Deus fidélis, in quo non est
iníquitas: justus et sanctus Dóminus.
Orémus. Flectámus génua.
℞. Leváte.
ORATIO
Deus, celsitúdo humílium et fortitúdo rectórum, qui per
sanctum Móysen, púerum tuum, ita erudíre pópulum tuum sacri cárminis tui
decantatióne voluísti, ut illa legis iterátio fíeret étiam nostra diréctio: éxcita
in omnem justificatárum géntium plenitúdinem poténtiam tuam, et da lætítiam,
mitigándo terrórem; ut, ómnium peccátis tua remissióne delétis, quod
denuntiátum est in ultiónem, tránseat in salútem. Per
Dóminum nostrum Jesum Christum, Fílium tuum: qui tecum vivit et regnat
in unitáte Spíritus Sancti Deus: Per ómnia sǽcula sæculórum. Amen.
Prophétia Duodécima
Daniel 3, 1-24.
In diébus illis: Nabuchodónosor rex fecit státuam áuream,
altitúdine cubitórum sexagínta, latitúdine cubitórum sex, et státuit eam in
campo Dura provínciæ Babylónis. Ítaque Nabuchodónosor rex misit ad congregándos
sátrapas, magistrátus, et júdices, duces, et tyránnos, et præféctos, omnésque
príncipes regiónum, ut convenírent ad dedicatiónem státuæ, quam eréxerat
Nabuchodónosor rex. Tunc congregáti sunt sátrapæ, magistrátus, et júdices,
duces, et tyránni, et optimátes, qui erant in potestátibus constitúti, et
univérsi príncipes regiónum, ut convenírent ad dedicatiónem státuæ, quam eréxerat
Nabuchodónosor rex. Stabant autem in conspéctu státuæ, quam posúerat Nabuchodónosor
rex, et præco clamábat valénter: Vobis dícitur pópulis, tríbubus et línguis: In
hora, qua audiéritis sónitum tubæ, et fístulæ, et cítharæ, sambúcæ, et
psaltérii, et symphóniæ, et univérsi géneris musicórum, cadéntes adoráte
státuam áuream, quam constítuit Nabuchodónosor rex. Si quis autem non
prostrátus adoráverit, eádem hora mittétur in fornácem ignis ardéntis. Post hæc
ígitur statim ut audiérunt omnes pópuli sónitum tubæ, fístulæ, et cítharæ, sambúcæ, et psaltérii, et symphóniæ,
et omnis géneris musicórum, cadéntes omnes pópuli, tribus et línguæ adoravérunt
státuam áuream, quam constitúerat Nabuchodónosor rex. Statímque in ipso témpore
accedéntes viri Chaldǽi accusavérunt Judǽos, dixerúntque Nabuchodónosor regi:
Rex, in ætérnum vive: tu, rex, posuísti decrétum, ut omnis homo, qui audiérit
sónitum tubæ, fístulæ, et cítharæ, sambúcæ, et psaltérii, et symphóniæ, et
univérsi géneris musicórum, prostérnat se et adóret státuam áuream: si quis autem
non prócidens adoráverit, mittátur in fornácem ignis ardéntis. Sunt ergo viri
Judǽi, quos constituísti super ópera regiónis Babylónis, Sidrach, Misach et
Abdénago: viri isti contempsérunt, rex, decrétum tuum: deos tuos non colunt, et
státuam áuream, quam erexísti, non adórant. Tunc Nabuchodónosor in furóre et in
ira præcépit, ut adduceréntur Sidrach, Misach et Abdénago: qui conféstim
addúcti sunt in conspéctu regis. Pronuntiánsque Nabuchodónosor rex, ait eis:
Veréne, Sidrach, Misach et Abdénago, deos meos non cólitis, et státuam áuream,
quam constítui, non adorátis? Nunc ergo si estis paráti, quacúmque hora
audiéritis sónitum tubæ, fístulæ, cítharæ, sambúcæ, et psaltérii, et symphóniæ,
omnísque géneris musicórum, prostérnite vos et adoráte státuam, quam feci: quod
si non adoravéritis, eadem hora mittémini in fornácem ignis ardéntis; et quis
est Deus, qui erípiet vos de manu mea? Respondéntes Sidrach, Misach et
Abdénago, dixérunt regi Nabuchodónosor: Non opórtet nos de hac re respóndere tibi.
Ecce enim, Deus noster, quem cólimus, potest erípere nos de camíno ignis ardéntis,
et de mánibus tuis, o rex, liberáre. Quod si nolúerit, notum sit tibi; rex,
quia deos tuos non cólimus et státuam áuream, quam erexísti, non adorámus. Tunc
Nabuchodónosor replétus est furóre, et aspéctus faciéi illíus immutátus est
super Sidrach, Misach et Abdénago, et præcépit, ut succenderétur fornax
séptuplum, quam succéndi consuéverat. Et viris fortíssimis de exércitu suo
jussit, ut, ligátis pédibus Sidrach, Misach et Abdénago, mítterent eos in
fornácem ignis ardéntis. Et conféstim viri illi vincti, cum braccis suis et
tiáris et calceaméntis et véstibus, missi sunt in médium fornácis ignis
ardéntis: nam jússio regis urgébat: fornax autem succénsa erat nimis. Porro viros
illos, qui míserant Sidrach, Misach et Abdénago, interfécit flamma ignis. Viri
autem hi tres, id est, Sidrach, Misach et Abdénago, cecidérunt in médio camíno
ignis ardéntis colligáti. Et ambulábant in médio flammæ laudántes Deum, et benedicéntes
Dómino.
Hic non dicitur Flectámus génua, sed tantum: Orémus.
ORATIO
Omnípotens sempitérne Deus, spes única mundi, qui Prophetárum
tuorum præcónio præséntium témporum declarásti mystéria: auge pópuli tui vota
placátus; quia in nullo fidélium, nisi ex tua inspiratióne, provéniunt
quarúmlibet increménta virtútum. Per
Dóminum nostrum Jesum Christum, Fílium tuum: qui tecum vivit et regnat
in unitáte Spíritus Sancti Deus: Per ómnia sǽcula sæculórum. Amen.
His expletis, si ecclesia habuerit Fontem baptismalem,
Sacerdos benedicturus Fontem, accipit Pluviale violaceum, et præcedente Cruce,
cum candelabris, et Cereo benedicto accenso, descendit cum Clero, et Ministris
paratis ad Fontem: et interim cantatur sequens:
Tractus. Ps. 41, 2-4. Sicut cervus desíderat ad fontes aquárum: iía desíderat ánima mea ad te, Deus.
Tractus. Ps. 41, 2-4. Sicut cervus desíderat ad fontes aquárum: iía desíderat ánima mea ad te, Deus.
℣. Sitívit ánima mea ad Deum
vivum: quando véniam, et apparébo ante fáciem Dei?
℣. Fuérunt mihi lácrimæ meæ
panes die ac nocte, dum dícitur mihi per síngulos dies: Ubi est Deus tuus?
Deinde Sacerdos, antequam intret ad benedictionem Fontis,
dicit hanc Orationem juxta Fontem:
℣. Dóminus vobíscum.
℣. Dóminus vobíscum.
℞. Et cum spíritu tuo.
Orémus.
ORATIO
Omnípotens sempitérne Deus, réspice propítius ad
devotiónem pópuli renascéntis, qui, sicut cervus, aquárum tuárum éxpetit
fontem: et concede propítius; ut fídei ipsíus sitis, baptísmatis mystério,
ánimam corpúsque sanctíficet. Per Dóminum.
℞. Amen.
Postea procedit ad benedictionem Fontis, dicens:
℣. Dóminus vobíscum.
℣. Dóminus vobíscum.
℞. Et cum spíritu tuo.
Orémus.
ORATIO
Omnípotens sempitérne Deus, adésto magnæ pietátis tuæ
mystériis, adésto sacraméntis: et ad recreándos novos pópulos, quos tibi fons
baptísmatis párturit, spíritum adoptiónis emítte; ut, quod nostræ humilitátis
geréndum est ministério, virtútis tuæ impleátur efféctu. Per Dóminum nostrum
Jesum Christum, Fílium tuum: Qui tecum vivit et regnat in unitáte Spíritus
Sancti Deus.
Elevans vocem in modum Præfationis, prosequitur junctis
manibus:
Per omnia sǽcula sæculóum.
℞. Amen.
℣. Dóminus vobíscum.
℞. Et cum Spíritu tuo.
℣. Sursum corda.
℞. Habémus ad Dóminum.
℣. Grátias agámus Dómino Deo
nostro.
℞. Dignum et justum est.
Vere dignum et justum est invisíbili poténtia
sacramentórum tuorum mirabíliter operáris efféctum: Et licet nos tantis
mystériis exsequéndis simus indígni: Tu tamen grátiæ tuæ dona non déserens, étiam
ad nostras preces aures tuæ pietátis inclínas. Deus, cujus Spíritus super aquas
inter ipsa mundi primórdia ferebátur: ut jam tunc virtútem sanctificatiónis
aquárum natúra concíperet. Deus, qui, nocéntis mundi crímina per aquas ábluens,
regeneratiónis spéciem in ipsa dilúvii effusióne signásti: ut, uníus ejusdémque
eleménti mystério, et finis esset vítiis et orígo virtútibus. Réspice, Dómine,
in fáciem Ecclésiæ tuæ, et multíplica in ea regeneratiónes tuas, qui grátiæ tuæ
affluéntis ímpetu lætíficas civitátem tuam: fontémque baptísmatis áperis toto
orbe terrárum géntibus innovándis: ut, tuæ majestátis império, sumat Unigéniti
tui grátiam de Spíritu Sancto.
Hic Sacerdos in modum crucis aquam dividit manu extensa,
quam statim linteo extersit, dicens:
Qui hanc aquam, regenerándis homínibus præparátam, arcána sui núminis admixtióne fecúndet: ut, sanctificatióne concépta, ab immaculáto divíni fontis útero, in novam renáta creatúram, progénies cœléstis emérgat: Et quos aut sexus in córpore aut ætas discérnit in témpore, omnes in unam páriat grátia mater infántiam. Procul ergo hinc, jubénte te, Dómine, omnis spíritus immundus abscédat: procul tota nequítia diabólicæ fraudis absístat. Nihil hic loci hábeat contráriæ virtútis admíxtio: non insidiándo circúmvolet: non laténdo subrépat: non inficiéndo corrúmpat.
Qui hanc aquam, regenerándis homínibus præparátam, arcána sui núminis admixtióne fecúndet: ut, sanctificatióne concépta, ab immaculáto divíni fontis útero, in novam renáta creatúram, progénies cœléstis emérgat: Et quos aut sexus in córpore aut ætas discérnit in témpore, omnes in unam páriat grátia mater infántiam. Procul ergo hinc, jubénte te, Dómine, omnis spíritus immundus abscédat: procul tota nequítia diabólicæ fraudis absístat. Nihil hic loci hábeat contráriæ virtútis admíxtio: non insidiándo circúmvolet: non laténdo subrépat: non inficiéndo corrúmpat.
Aquam manu tangit.
Sit hæc sancta et ínnocens creatúra líbera ab omni impugnatóris incúrsu, et totíus nequítiæ purgáta discéssu. Sit fons vivus, aqua regénerans, unda puríficans: ut omnes hoc lavácro salutífero diluéndi, operánte in eis Spíritu Sancto, perféctæ purgatiónis indulgéntiam consequántur.
Sit hæc sancta et ínnocens creatúra líbera ab omni impugnatóris incúrsu, et totíus nequítiæ purgáta discéssu. Sit fons vivus, aqua regénerans, unda puríficans: ut omnes hoc lavácro salutífero diluéndi, operánte in eis Spíritu Sancto, perféctæ purgatiónis indulgéntiam consequántur.
Facit tres cruces super Fontem, dicens: Unde benedíco te, creatúra aquæ, per Deum ✠ vivum, per Deum ✠ verum, per Deum ✠ sanctum: per Deum, qui te in
princípio verbo separávit ab árida: cujus Spíritus super te ferebátur.
Hic manu aquam dividit et effundit eam versus quatuor
mundi partes, dicens:
Qui te de paradisi fonte manáre fecit, et in quátuor flumínibus totam terram rigáre præcépit. Qui te in desérto amáram, suavitáte indita, fecit esse potábilem, et sitiénti pópulo de petra prodúxit. Be ✠ nedíco te et per Jesum Christum, Fílium ejus únicum, Dominum nostrum: qui te in Cana Galilǽæ signo admirábili sua poténtia convértit in vinum. Qui pédibus super te ambulávit: et a Joánne in Jordáne in te baptizátus est. Qui te una cum sánguine de látere suo prodúxit: et discípulis suis jussit, ut credéntes baptizaréntur in te, dicens: Ite, docéte omnes gentes, baptizántes eos in nómine Patris, et Fílii, et Spíritus Sancti.
Qui te de paradisi fonte manáre fecit, et in quátuor flumínibus totam terram rigáre præcépit. Qui te in desérto amáram, suavitáte indita, fecit esse potábilem, et sitiénti pópulo de petra prodúxit. Be ✠ nedíco te et per Jesum Christum, Fílium ejus únicum, Dominum nostrum: qui te in Cana Galilǽæ signo admirábili sua poténtia convértit in vinum. Qui pédibus super te ambulávit: et a Joánne in Jordáne in te baptizátus est. Qui te una cum sánguine de látere suo prodúxit: et discípulis suis jussit, ut credéntes baptizaréntur in te, dicens: Ite, docéte omnes gentes, baptizántes eos in nómine Patris, et Fílii, et Spíritus Sancti.
Mutat vocem, et prosequitur in tono Lectionis.
Hæc nobis præcépta servantibus, tu, Deus omnípotens, clemens adésto: tu benignus aspíra.
Hæc nobis præcépta servantibus, tu, Deus omnípotens, clemens adésto: tu benignus aspíra.
Halat ter in aquam in modum crucis, dicens:
Tu has símplices aquas tuo ore benedícito: ut præter
naturálem emundatiónem, quam lavándis possunt adhíbere corpóribus, sint étiam
purificándis méntibus efficáces.
Hic Sacerdos paululum demittit Cereum in aquam: et
resumens tonum Præfationis, dicit: Descéndat in hanc plenitúdinem fontis virtus Spíritus
Sancti.
Deinde extractum Cereum de aqua, iterum profundius
mergit, aliquanto altius repetens: Descéndat in
hanc. Postea Cereum rursus de aqua extractum, tertio immergens usque ad
fundum, altiori adhuc voce repetit: Descéndat, ut supra. Et deinde
sufflans ter in aquam, secundum hanc figuram Ψ prosequitur: Totamque hujus aquæ
substántiam regenerándi fecúndet efféctu.
Hic tollitur Cereus de aqua, et prosequitur:
Hic ómnium peccatórum máculæ deleántur: hic natúra ad imáginem tuam cóndita, et ad honórem sui reformáta princípii, cunctis vetustátis squalóribus emundétur: ut omnis homo, sacraméntum hoc regeneratiónis ingréssus, in veræ innocéntiæ novam infántiam renascátur.
Hic ómnium peccatórum máculæ deleántur: hic natúra ad imáginem tuam cóndita, et ad honórem sui reformáta princípii, cunctis vetustátis squalóribus emundétur: ut omnis homo, sacraméntum hoc regeneratiónis ingréssus, in veræ innocéntiæ novam infántiam renascátur.
Sequentia dicit legendo: Per Dóminum nostrum Jesum
Christum, Fílium tuum: Qui ventúrus est judicáre vivos et mórtuos, et sǽculum per
ignem.
℞. Amen.
℞. Amen.
Deinde per assistentes Sacerdotes spargitur de ipsa aqua
benedícta super populum. Et interim unus ex ministris ecclesiæ accipit in vase
aliquo de eadem aqua ad aspergendum in domibus, et aliis locis. His peractis,
Sacerdos, qui benedicit Fontem, infundit de Oleo Catechumenorum in aquam in
modum crucis, intellegibili voce dicens:
Sanctificétur et fecundétur
fons iste Oleo salútis renascéntibus ex eo, in vitam ætérnam.
℞. Amen.
Deinde infundit de Chrismate, modo quo supra, dicens: Infúsio Chrísmatis Dómini nostri
Jesu Christi, et Spíritus Sancti Parácliti, fiat in nómine sanctæ Trinitátis.
℞. Amen.
Postea accipit ambas ampullas dicti Olei sancti et
Chrismatis, et de utroque simul in modum crucis infundendo, dicit: Commíxtio Chrísmatis
sanctificatiónis,
et Olei unctiónis, et Aquæ baptísmatis, páriter fiat in nómine Pa ✠
tris, et Fí ✠ lii, et Spíritus ✠ Sancti.
℞. Amen.
Tunc miscet ipsum Oleum cum aqua, et spargit manu sua per omnem
Fontem. Si aderunt baptizandi, eos baptizet more consueto. Deinde
revertentibus Sacerdote et Ministris ad Altare, cantantur Litaniæ a duobus
Cantoribus, et Chorus idem simul repetit, ut dicitur infra.
¶
Ubi vero non est Fons baptismalis, finita ultima Prophetia cum sua Oratione,
Celebrans Casulam deponit, et cum Ministris ante Altare procumbit: et aliis
omnibus genuflexis, cantantur Litaniæ in medio Chori a duobus Cantoribus,
utroque Choro ídem simul respondente. Cum
autem perventum fuerit ad ℣.
Peccatores, Te rogámus, audi nos. Sacerdos et Ministri surgunt et, accedentes ad
sacristiam, induuntur paramentis albi
coloris pro Missa sollemniter celebranda: et interim accenduntur
luminaria in Altari. In fine Litaniarum cantantur sollemniter Kýrie, eléison, et
repetuntur, ut in Missa moris est.
Kýrie, eléison.
Christe, eléison.
Kýrie, eléison.
Christe, audi nos.
Christe, exáudi nos.
Pater de cœlis, Deus, miserére
nobis.
Fili, Redémptor mundi, Deus,
miserére nobis.
Spíritus Sancte, Deus,
miserére nobis.
Sancta Trínitas, unus Deus,
miserére nobis.
Sancta María, ora pro nobis.
Sancta Dei Génetrix, ora pro
nobis.
Sancta Virgo vírginum, ora pro
nobis.
Sancte Míchaël, ora pro nobis.
Sancte Gábriel, ora pro nobis.
Sancte Ráphaël, ora pro nobis.
Omnes sancti Ángeli et
Archángeli, oráte pro nobis.
Omnes sancti beatórum
Spirítuum órdines, oráte pro nobis.
Sancte Joánnes Baptísta, ora
pro nobis.
Sancte Joseph, ora pro nobis.
Omnes sancti Patriárchæ et
Prophétæ, oráte pro nobis.
Sancte Petre, ora pro nobis.
Sancte Paule, ora pro nobis.
Sancte Andréa, ora pro nobis.
Sancte Joánnes, ora pro nobis.
Omnes sancti Apóstoli et
Evangelístæ, oráte pro nobis.
Omnes sancti Discípuli Dómini,
oráte pro nobis.
Sancte Stéphane, ora pro
nobis.
Sancte Laurénti, ora pro
nobis.
Sancte Vincénti, ora pro
nobis.
Omnes sancti Mártyres, oráte pro nobis.
Sancte Silvéster, ora pro
nobis.
Sancte Gregóri, ora pro nobis.
Sancte Augustíne, ora pro
nobis.
Omnes sancti Pontífices et
Confessóres, oráte pro nobis.
Omnes sancti Doctóres, oráte
pro nobis.
Sancte Antóni, ora pro nobis.
Sancte Benedícte, ora pro
nobis.
Sancte Domínice, ora pro
nobis.
Sancte Francísce, ora pro
nobis.
Omnes sancti Sacerdótes et
Levítæ, oráte pro nobis.
Omnes sancti Monáchi et Eremítæ,
oráte pro nobis.
Sancta María Magdaléna, ora
pro nobis.
Sancta Agnes, ora pro nobis.
Sancta Cæcília, ora pro nobis.
Sancta Ágatha, ora pro nobis.
Sancta Anastásia, ora pro
nobis.
Omnes sanctæ Vírgines et
Víduæ, oráte pro nobis.
Omnes Sancti et Sanctæ Dei, intercédite
pro nobis.
Propítius esto, parce nobis,
Dómine.
Propítius esto, exáudi nos,
Dómine.
Ab omni malo, libera nos,
Dómine.
Ab omni peccáto, líbera nos,
Dómine.
A morte perpétua, líbera nos,
Dómine.
Per mystérium sanctæ
incarnatiónis tuæ, líbera nos, Dómine.
Per advéntum tuum, líbera nos,
Dómine.
Per nativitátem tuam, líbera
nos, Dómine.
Per baptísmum et sanctum
jejúnium tuum, líbera nos, Dómine.
Per crucem et passiónem tuam,
líbera nos, Dómine.
Per mortem et sepultúram tuam,
líbera nos, Dómine.
Per sanctam resurrectiónem
tuam, líbera nos, Dómine.
Per admirábilem ascensiónem tuam,
líbera nos, Dómine.
Per advéntum Spíritus Sancti Parácliti,
líbera nos, Dómine.
In die judícii, líbera nos,
Dómine.
Peccatóres, te rogámus, audi
nos.
Ut nobis parcas, te rogámus,
audi nos.
Ut Ecclésiam tuam sanctam
régere et conserváre dignéris,
te rogámus, audi nos.
Ut omnes ecclesiásticos órdines in sancta religióne conserváre dignéris, te
rogámus, audi nos.
Ut inimícos sanctæ Ecclésiæ humiliáre dignéris, te rogámus, audi nos.
Ut regibus et princípibus
christiánis pacem et veram concórdiam donáre dignéris, te rogámus, audi nos.
Ut nosmetípsos in tuo sancto
servítio confortáre et conserváre
dignéris, te rogámus, audi nos.
Ut ómnibus benefactóribus
nostris sempitérna bona retríbuas, te rogámus, audi nos.
Ut fructus terræ dare et
conserváre dignéris, te rogámus, audi nos.
Ut ómnibus fidélibus defúnctis
réquiem ætérnam donáre dignéris,
te rogámus, audi nos.
Ut nos exaudíre dignéris, te rogámus, audi nos.
Agnus Dei, qui tollis peccáta
mundi, parce nobis, Dómine.
Agnus Dei, qui tollis peccáta
mundi, exáudi nos, Dómine.
Agnus Dei, qui tollis peccáta
mundi, miserére nobis.
Christe, audi nos.
Christe, exáudi
nos.
Hic Cantores sollemniter incipiunt: Kýrie,
eléison, Christe, eléison, Kýrie,
eléison, et ter singula
repetuntur. Interim Sacerdos cum Ministris in paramentis albis accedit ad
Altare: et dicto Psalmo Júdica me, Deus, cum Glória Patri, facit
Confessionem, ut moris est, in loco consueto: deinde
ascendens, osculatur Altare, incensat more solito, et finitis a
Choro Kýrie, eléison, incipit sollemniter Glória
in excélsis,
et pulsantur campanæ.
Postea Sacerdos dicit:
℣. Dóminus vobíscum.
℣. Dóminus vobíscum.
℞. Et cum spíritu tuo.
Orémus.
ORATIO
Deus,
qui hanc sacratíssimam noctem glória Domínicæ Resurrectiónis illústras:
consérva in nova famíliæ
tuæ progénie adoptiónis spíritum, quem dedísti; ut, córpore et mente
renováti, puram tibi exhíbeant servitútem. Per eúndem Dóminum nostrum.
Léctio Epístolæ beáti Pauli Apóstoli
ad Colossénses.
Col. 3, 1-4.
Fratres:
Si consurrexístis cum Christo, quæ sursum sunt quǽrite, ubi Christus
est in déxtera Dei sedens: quæ sursum
sunt sápite, non quæ
super terram. Mórtui enim estis, et vita vestra est abscóndita cum
Christo in Deo. Cum Christus appáruerit, vita vestra: tunc et vos
apparébitis cum ipso in glória.
Finita Epistola, Celebrans incipit: Allelúja. Et totum decantat ter, elevando vocem gradatim: et Chorus
post quamlibet vicem, in eodem tono repetit illud idem. Postea Chorus
prosequitur:
℣. Ps. 117, 1. Confitémini Dómino, quóniam bonus: quóniam in sǽculum misericordia ejus.
℣. Ps. 117, 1. Confitémini Dómino, quóniam bonus: quóniam in sǽculum misericordia ejus.
Deinde dicitur:
Tractus. Ps. 116, 1-2. Laudáte Dóminum, omnes gentes: et collaudáte eum, omnes pópuli,
℣. Quóniam confirmáta est super nos misericórdia ejus: et véritas Dómini manet
in ætérnum.
Ad Evangelium non portantur luminaria, sed tantum incensum: pettítur benedictio, et alia fiunt de more.
✠ Sequéntia sancti Evangélii secúndum Matthǽum.
Matth. 28, 1-7.
Véspere autem sábbati, quæ luce scit in prima sábbati, venit María Magdaléne et áltera María vidére sepúlcrum. Et ecce, terræmótus factus est magnus. Ángelus enim Dómini descéndit de cœlo: et accédens revólvit lápidem, et sedébat super eum: erat autem aspéctus ejus sicut fulgur: et vestiméntum ejus sicut nix. Præ timóre autem ejus extérriti sunt custódes, et facti sunt velut mórtui. Respóndens autem Ángelus, dixit muliéribus: Nolíte timére vos: scio enim, quod Jesum, qui crucifíxus est, quǽritis: non est hic: surréxit enim, sicut dixit. Veníte, et vidéte locum, ubi pósitus erat Dóminus. Et cito eúntes, dícite discípulis ejus, quia surréxit: et ecce, præcédit vos in Galilǽam: ibi eum vidébitis. Ecce, prædíxi vobis.
Non dicitur Credo,
sed finito Evangelio Sacerdos dicit: Dóminus vobíscum, postea: Orémus.
Non dicitur Offertorium. Ad Lavábo dicitur Glória
Patri.
SECRETA
Suscipe,
quǽsumus, Dómine, preces pópuli tui, cum oblatiónibus hostiárum: ut
paschálibus initiátam Mystériis, ad æternitátis nobis medélam, te
operánte, profíciant. Per
Dóminum.
Præfatio Paschalis.
Vere dignum et justum est, ǽquum et salutáre: Te quidem, Dómine, omni témpore, sed in hac potíssimum nocte, gloriósius prædicáre, cum Pascha nostrum immolátus est Christus. Ipse enim verus est Agnus, qui ábstulit peccáta mundi. Qui mortem nostram moriéndo destrúxit et vitam resurgéndo reparávit. Et ídeo cum Angelis et Archángelis, cum Thronis et Dominatiónibus cumque omni milítia cœléstis exércitus hymnum glóriæ tuæ cánimus, sine fine dicéntes:
Sanctus, Sanctus, Sanctus Dóminus, Deus Sábaoth. Pleni sunt cœli et terra glória tua. Hosánna in excélsis. Benedíctus, qui venit in nómine Dómini. Hosánna in excélsis.
Vere dignum et justum est, ǽquum et salutáre: Te quidem, Dómine, omni témpore, sed in hac potíssimum nocte, gloriósius prædicáre, cum Pascha nostrum immolátus est Christus. Ipse enim verus est Agnus, qui ábstulit peccáta mundi. Qui mortem nostram moriéndo destrúxit et vitam resurgéndo reparávit. Et ídeo cum Angelis et Archángelis, cum Thronis et Dominatiónibus cumque omni milítia cœléstis exércitus hymnum glóriæ tuæ cánimus, sine fine dicéntes:
Sanctus, Sanctus, Sanctus Dóminus, Deus Sábaoth. Pleni sunt cœli et terra glória tua. Hosánna in excélsis. Benedíctus, qui venit in nómine Dómini. Hosánna in excélsis.
INFRA ACTIONEM
Communicántes,
et noctem sacratíssimam celebrántes Resurrectiónis Dómini nostri Jesu
Christi secúndum carnem: sed et memóriam venerántes, in primis gloriósæ
semper Vírginis Maríæ, Genetrícis ejusdem Dei et Dómini nostri Jesu
Christi: sed et beatórum Apostolórum ac Mártyrum tuorum, Petri et Pauli,
Andréæ, Jacóbi, Joánnis, Thomæ, Jacóbi, Philippi, Bartholomǽi, Matthǽi,
Simónis et Thaddǽi: Lini,
Cleti, Cleméntis, Xysti, Cornélii, Cypriáni, Lauréntii, Chrysógoni,
Joánnis et Pauli, Cosmæ et Damiáni: et ómnium Sanctórum tuórum; quorum
méritis precibúsque concédas, ut in ómnibus protectiónis tuæ muniámur
auxílio. Jungit manus. Per eúndem Christum, Dóminum nostrum. Amen.
Tenens manus expansas super Oblata, dicit:
Hanc
ígitur oblatiónem servitútis nostræ, sed et cunctæ famíliæ tuæ, quam
tibi offérimus pro his
quoque, quos regeneráre dignátus es ex aqua et Spíritu Sancto, tríbuens
eis remissiónem ómnium peccatórum, quǽsumus, Dómine, ut placátus
accípias: diésque nostros in tua pace dispónas, atque ab ætérna damnatióne nos éripi, et in electórum tuórum júbeas grege numerári. Jungit manus. Per Christum, Dóminum nostrum. Amen.
Quam oblatiónem, ut in Canone.
Dicitur Pax Dómini sit semper
vobíscum, sed pacis
osculum non datur. Agnus Dei non dicitur nec Postcommunio: dicuntur tamen
tres consuétæ Orationes ante Communionem. Post sumptionem Sacramenti, pro
Vesperis in Choro cantatur Antiphona:
Allelúja, allelúja, allelúja.
Ps. 116, 1-2. Laudáte
Dóminum, omnes gentes: laudáte eum, omnes pópuli. Quóniam confirmáta est super
nos misericórdia ejus: et véritas Dómini manet in ætérnum.
℣. Glória Patri, et Fílio, et Spirítui Sancto.
℞. Sicut erat in princípio, et nunc, et semper, et in sǽcula sæculórum. Amen.
℞. Sicut erat in princípio, et nunc, et semper, et in sǽcula sæculórum. Amen.
Repetitur Antiphona. Allelúja, allelúja, allelúja.
Capitulum, Hymnus et Versus non dicuntur, sed statim
Celebrans in cantu incipit Antiphonam ad Magníficat. Celebrans intonat. Schola prosequitur.
Véspere autem sábbati, quæ lucéscit in prima sábbati,
venit María Magdaléne, et áltera María, vidére sepúlchrum, allelúja.
Deinde cantatur Magníficat cum Glória Patri in fine, ut infra et fit incensatio,
ut alias in Vesperis.
Cánticum Beátæ Maríæ Vírginis
Luc. 1, 46-55.
Magníficat ✠ * ánima mea Dóminum.
Et exsultávit spíritus meus: * in Deo, salutári meo.
Quia respéxit humilitátem ancíllæ suæ: * ecce enim ex hoc beátam me dicent omnes generatiónes.
Quia fecit mihi magna, qui potens est: * et sanctum nomen ejus.
Et misericórdia ejus, a progénie in progénies: * timéntibus eum.
Fecit poténtiam in bráchio suo: * dispérsit supérbos mente cordis sui.
Depósuit poténtes de sede: * et exaltávit húmiles.
Depósuit poténtes de sede: * et exaltávit húmiles.
Esuriéntes implévit bonis: * et dívites dimísit inánes.
Suscépit Israël púerum suum: * recordátus misericórdiæ suæ.
Sicut locútus est ad patres nostros: * Ábraham, et sémini ejus in sǽcula.
℣. Glória Patri, et Fílio, et Spirítui Sancto.
℞. Sicut erat in princípio, et nunc, et semper, et in sǽcula sæculórum. Amen.
℞. Sicut erat in princípio, et nunc, et semper, et in sǽcula sæculórum. Amen.
Repetita Antiphona Véspere autem sábbati, Celebrans dicit.
℣. Dóminus vobíscum.
℞. Et cum spíritu tuo.
Orémus.
ORATIO
Spíritum nobis, Dómine, tuæ caritátis infúnde: ut, quos
sacraméntis paschálibus satiásti, tua fácias pietáte concórdes. Per Dóminum... in unitáte ejúsdem.
Deinde dicit:
℣. Dóminus vobíscum.
℞. Et cum spíritu tuo.
℣. Dóminus vobíscum.
℞. Et cum spíritu tuo.
Et Diaconus vertens se ad populum, cantat: Ite, Missa est, allelúja, allelúja.
℞. Deo grátias, allelúja, allelúja.
℞. Deo grátias, allelúja, allelúja.
Et Sacerdos dicto Pláceat tibi, sancta Trinitas, dat benedictionem more solito:
Benedícat vos omnípotens Deus, Pater, et Fílius, ✠ et Spíritus Sanctus.
℞. Amen.
Benedícat vos omnípotens Deus, Pater, et Fílius, ✠ et Spíritus Sanctus.
℞. Amen.
En el Rito Bracarense, al «O vere beáta nox, quæ exspoliávit» le antecede este verso:
ResponderEliminar«O vere et admirábilis apis, cujus nec sexum másculi víolant, fœtus non cassant, nec fílii déstruunt castitátem! Sic sancta concépit virgo María, virgo péperit, et virgo permánsit» (¡Oh abeja verdaderamente admirable, cuyo sexo no viola el varón, ni éste golpea al feto, ni los hijos destruyen su castidad! Así concibió la Virgen Santa María, que siendo virgen dio a luz, y virgen permaneció).
Los carmelitas también lo teníamos en nuestro Misal de 1621: https://books.google.it/books?id=PUEgJFAvalgC&printsec=frontcover&dq=missale+carmelitarum&hl=en&sa=X&ei=8bLKU67YKqWG4gS3q4HQDw#v=snippet&q=eduxit&f=false
EliminarTambién consta en el Misal Toledano de 1551, impreso por mandato del cardenal Juan Martínez Silíceo: https://books.google.com/books?id=hrsbdnfW1NIC&printsec=frontcover&dq=Missale+Mixtum&hl=es-419&sa=X&ved=2ahUKEwiW5beF0dbvAhUnw1kKHYaaBBo4ChDoATAIegQIBBAD#v=onepage&q=Missale%20Mixtum&f=false
EliminarEl Exsúltet tenía la siguiente estrofa antes del «O vere beáta nox, quæ exspoliávit»: «Apis cœ́teris, quæ subjécta sunt hómini animántia antecéllit, cum sit mínima córporis parvitáte, ingéntes ánimos angústo versat in péctore. Víribus imbecílla, sed fortis ingénio. Hæc exploráta témporum vice cum caníciem pruinósa hibérna posuérint, et glaciále sénium verni témporis moderáta detérserit, statim prodéundi ad lábores cura succédit, dispérsaque per agros, librátis páululum pínnibus, crúribus suspénsis ínsidunt. Partem ore legére flósculos onerátæ victuálibus suis ad castra rémeant; íbique áliæ inæstimábili arte céllulas tenáci glutíno ínstruunt. Áliæ liquéntia mella stipant: áliæ vertunt flores in cera: áliæ ore natos fingunt: áliæ colléctis e fóliis nectar inclúdunt. O vere beáta et admirábilis apis, cujus nec sexum másculi víolant, fœtus non quássant, nec fílii déstruunt castitátem! Sic sancta concépit virgo María, virgo péperit, et virgo permánsit» (Entre los animales sujetos al hombre, la abeja los precede, pues aunque su cuerpo es muy pequeño, ingente ánimo alberga en su angosto pecho. Ella es débil de fuerza, pero de fuerte ingenio. Ella, después de haber explorado los cambios de las témporas, cuando el gélido invierno deja de blanquear y después el clima moderado de la primavera borra el glacial sopor, enseguida siente la preocupación de salir a trabajar; y las abejas se dispersan por los campos, agitando ligeramente las alas, se posan apenas con las ágiles patas para recoger con la boca las pequeñas flores del campo y cargar su alimento, regresando a su ciudad, y aquí algunas, con inestimable arte, construyen celdas con pegajosa goma. Otras comprimen la líquida miel, otras convierten las flores en cera; otras forman a los hijos con su boca, y otras almacenan el néctar recogido de las plantas. ¡Oh abeja verdaderamente bienaventurada y admirable, cuyo sexo no viola el varón, y cuya castidad ni golpea el feto, ni los hijos destruyen! Así concibió la Virgen Santa María, que siendo virgen dio a luz, y virgen permaneció).
ResponderEliminar